Jak prowadzić blog firmowy skutecznie?

Publikowanie na własnej stronie od lat stosuje się celem budowania zasięgu witryny oraz zwiększania sprzedaży. Bez wątpienia jest to metoda godna uwagi, ponieważ pozwala osiągać dobre rezultaty zarówno pod względem pozycjonowania strony w wyszukiwarce, jak też poprzez generowanie leadów. W naszym artykule odpowiadamy na pytanie, jak to robić skutecznie.

Jesteśmy FASTSITE, tworzymy produkty, które realizują cele naszych klientów w internecie. Towarzyszymy firmom, influencerom i NGO-osom w budowaniu swojej marki w sieci. Ten artykuł jest częścią serii poświęconej rozwijaniu swojej widoczności w sieci. Przeczytaj też: 

Jak zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce?

Od kilku lat świat marketingu internetowego odmienia przez wszystkie przypadki akronim “E-A-T”, który od 2018 roku określa standardy Google dotyczące pozycjonowania treści w sieci. Wyrażenie wywodzi się z trzech słów: expertise, authority, and trustworthiness, oznaczających odpowiednio fachowość, autorytet i wiarygodność. Te trzy hasła niejako definiują podejście wyszukiwarki do wyświetlania treści według słów kluczowych.

  • Expertise znaczy fachowość – w dużym skrócie oznacza to wpisy uzbrojone w adekwatne słowa kluczowe, które odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców. Są to zatem treści dotyczące branży, w której działa firma. Między innymi właśnie dlatego zajmując się tworzeniem obecności firm w sieci piszemy poradniki na ten temat. 
  • Authority, czyli autorytet – pod tym hasłem kryje się uznanie przez otoczenie i odnoszenie się do tworzonych treści poprzez komentowanie, cytowanie, linkowanie czy inne formy wzmiankowania. Z reguły jednak sprowadza się to do uzyskiwania tzw. backlinków, czyli cytowań w innych artykułach, które podnoszą wagę treści w oczach algorytmów wyszukiwarki. 
  • Trustworthiness to wiarygodność – o ile dwa poprzednie czynniki podnoszą pozycję w rankingach wyszukiwania, o tyle wiarygodność utrzymuje ją na właściwym miejscu. Innymi słowy, wszystkie pozytywne opinie i recenzję utrzymują wyszukiwarkę w przekonaniu, że świadczone przez firmę usługi są na wysokim poziomie. 

Zatem skuteczne prowadzenie firmowego bloga wymaga dostosowania się do reguł wyznaczonych przez najważniejszą wyszukiwarkę, czyli przez Google. Zwłaszcza, że inne narzędzia w tym względzie są wyjątkowo spójne z czołową wyszukiwarką. Warto przy tym zauważyć, że te trzy aspekty tworzenia treści dotyczą w głównej mierze pozycjonowania i promowania treści pod kątem wyszukiwania, w dalszej części poszerzymy tą perspektywę. 

Jak często publikować treści? 

To dosyć naturalne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystkie porady co do częstotliwości odpowiadające wprost można potraktować niczym magiczne zaklęcie, takie jak te: “Kto czwartego dnia po pełni księżyca publikuje, temu Gugiel witrynę pozycjonuje”. Zatem jak właściwie podejść do aspektu częstotliwości publikowania i zaplanować blogowy harmonogram?  

Naszym zdaniem warto słowo regularność jest kluczem do wszystkiego, według naszych doświadczeń częstotliwość ma tutaj drugorzędne znaczenie. Systematyczne pojawianie się treści kształtuje przyzwyczajenia wśród stałych odbiorców i sprawia, że regularnie odwiedzają oni witrynę w oczekiwaniu na nowy wpis. Między innymi właśnie dlatego wiele blogów stosuje ściśle określony harmonogram publikacji, czyli na przykład każdy czwartek o godzinie 11:00. Dzięki temu stali czytelnicy wiedzą dokładnie kiedy pojawi się nowa treść i zaglądają na stronę generując ruch organiczny. 

Dlatego właśnie warto przyjąć jeden model publikowania uwzględniając swoje własne możliwości, niedotrzymywanie terminów utrudnia powstawanie stałej bazy odbiorców, a tym samym ogranicza zasięgi. Zatem lepiej publikować rzadziej, ale cyklicznie, aniżeli udostępniać treści falami. Nie jest to łatwe, o co widać choćby po naszym blogu (pracujemy nad tym, aby było lepiej). 

Jak budować autorytet i zdobywać backlinki? 

Jak już wspomnieliśmy, standardy Google dużą wagę przywiązują do autorytetu domeny, na której publikowane są treści, im wyższy tym lepsza pozycja w Google. Dbając o dobór słów kluczowych można uzyskać czołowe miejsce w wyszukiwarce i na przykład wyświetlać się na pierwszej stronie wyszukiwań określonego hasła. Dzięki temu do firmy trafiają klienci poszukujący danej usługi w ściśle określonym czasie i miejscu, to naprawdę działa. 

Jednak żeby zadbać o autorytet i wysokie pozycjonowanie trzeba się bardzo postarać. Oczywiście można zlecić to podmiotom zewnętrznym specjalizującym się w SEO, jednak bywa to kosztowne oraz ryzykowne, zwłaszcza jeśli dostawca będzie stosował niepożądane w oczach Google metody. Jednak o tym napiszemy więcej w innym artykule, wróćmy zatem do działań wykonywanych samodzielnie. 

Pozyskiwanie backlinków nazywane także outreachem to stosunkowo nowa dziedzina marketingu internetowego licząca sobie 3-4 lata. Jest ona szczególnie popularna w anglojęzycznym internecie, jednak także w Polsce staje się ona coraz powszechniejsza. Bez wątpienia poświęcimy jej osobny artykuł. Do działań outreachowych zaliczają się między innymi wpisy gościnne i digital PR, o których szerzej poniżej:  

  • Wpisy gościnne – publikowanie oryginalnych artykułów na innych domenach z linkami do swoich treści. Niektóre blogi branżowe chętnie przyjmują treści ze źródeł zewnętrznych w zamian za załączenie linka w treści takiego posta. Im wyższy wskaźnik autorytetu domeny (ang. Domain Authority / Domain Rating) tym mocniejszy wpływ na pozycjonowanie domeny. 
  • Komunikaty prasoweDigital PR – czyli rozsyłanie informacji prasowej z linkiem do oryginalnego wpisu blogowego, gdzie zostały zawarte interesujące, unikalne informacje, które mogą stać się przyczynkiem do napisania artykułu prasowego lub wpisu blogowego. Uznane tytuły prasowe i media obecne w sieci mają z reguły wysoki autorytet w oczach Google, wobec czego wzmiankowanie i link z ich domen jest bardzo cenny. 

Oczywiście to nie jedyne metody pozyskiwania linków z zewnętrznych domen, ale o tym całym procederze napiszemy szerzej we wpisie poświęconym outreachowi. 

Podsumowanie

Cieszymy się, że dotarliście do końca naszego krótkiego poradnika na temat skutecznego blogowania. Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas wskazówki zachęciły Was do przetestowania nowych metod prowadzenia firmowego bloga. Niebawem opublikujemy kolejne wpisy na temat outreachu oraz niepożądanych praktyk SEO (ang. Black Hat SEO), które jeszcze w szerszym stopniu przedstawią Wam tajniki prowadzenia firmowego bloga. 

Dobrze wiemy ile wysiłku kosztuje regularne publikowanie treści, dlatego zależy nam abyście robili to skutecznie. Jeżeli nasze treści były dla Was pomocne podzielcie się nimi, a jeśli zainspirowaliśmy Was do zmian na Waszej stronie internetowej to dajcie znać. Chętnie podzielimy się z Wami naszymi pomysłami na spotkaniu konsultacyjnym. Zapraszamy zatem do kontaktu przez naszego chatbota, odpowiemy najprędzej jak tylko możliwe! 

Wystartuj z nami!

hello@fastsite.pl